Vad krävs för att få utnyttja Volvos varumärke i sin marknadsföring? Inte mycket visar fallet med CMS Group. Ägarna har flertal konkurser bakom sig och är omskrivna för grov misskötsel av sina bolag - men de får utnyttja varumärket Volvo i sin marknadsföring.
Att CMS Group även missköter Volvo-märket verkar hittills inte fått Volvo att reagera. Företaget har hela 11 fall hos ARN, vilket naturligtvis är bara en bråkdel av de fall där CMS Group har lurat kunder.
Tyvärr verkar det också vara luckrativt för Volvo att ha så många serviceverkstäder som möjligt eftersom de tjänar på att sälja delar. Det är därför serviceintervaller i serviceboken är så täta, samtidigt som "varningslampor" i displayen tänds när man inte bytt sitt oljefilter.
Men de skojare som CMS Group som tar 3000 - 5000 kronor för en service, vilket i princip innebär att man kollar ifall fläktar fungerar (tar några sekunder att konstatera), vindrutetorkare fungerar etc och byter olja samt filter. Det är väldigt lite pengar för Volvo i den dyra service man försöker få alla Volvoägare till. Merparten hamnar hos de oseriösa aktörer som tar grovt betalt för en timmes arbete.
Finns det något som jobbar i branschen som kan berätta exakt hur mycket materialkostnad en vanlig service har?
söndag 26 juni 2011
torsdag 2 juni 2011
Auktoriserad Volvoverkstad Göteborg
Signaturen Walle53 har blivit rejält blåst av CMS Group i samband med att han trodde att CMS Group var en auktoriserad Volvoverkstad.
Fallet diskuteras på Volvo-forumet jagrullar.se och rör ett kopplingsbyte som Walle avslöjar gick på 30 000 kronor. Signaturen Sparkz, själv mekaniker, konstaterar att det är en sedvanlig CMS Group-blåsning:
"oj..
Räknade på ett sånt jobb för ett par veckor sen och hamnade på 18000 nånstans.
Kopplingspaket drygt 10k och svänghjul 7500. Sen går det att få tag i begagnade svänghjul för 2000-3000."
Men förutom att jobbet var nästan 100% dyrare, så som vi fått exempel på åtskilliga gånger tidigare att CMS Groups jobb ofta blir, så fungerade inte bilen och felet kvarstod! Enligt experterna på forumet så beror det på att CMS Groups s k mekaniker inte kan sitt jobb eftersom det behövs specialverktyg för att byta delarna utan att skada dem.
En inte allt för vågad teori är alltså att verkstan jobbar med undermåliga verktyg och inte heller känner till när vissa reperationer kräver speciella verktyg.
En glädjande nyhet är att CMS-bloggen fortsätter växa kraftigt. Det gör att fler varnas innan de anlitar Göteborgs sämsta bilföretag. Fortsätter vi i denna takten så slipper förhoppningsvis vi få så många Walle som får dubbelt så dyra reperationer som dessutom är utförda på fel sätt.
27% ökning bara på senaste månaden!
Fallet diskuteras på Volvo-forumet jagrullar.se och rör ett kopplingsbyte som Walle avslöjar gick på 30 000 kronor. Signaturen Sparkz, själv mekaniker, konstaterar att det är en sedvanlig CMS Group-blåsning:
"oj..
Räknade på ett sånt jobb för ett par veckor sen och hamnade på 18000 nånstans.
Kopplingspaket drygt 10k och svänghjul 7500. Sen går det att få tag i begagnade svänghjul för 2000-3000."
Men förutom att jobbet var nästan 100% dyrare, så som vi fått exempel på åtskilliga gånger tidigare att CMS Groups jobb ofta blir, så fungerade inte bilen och felet kvarstod! Enligt experterna på forumet så beror det på att CMS Groups s k mekaniker inte kan sitt jobb eftersom det behövs specialverktyg för att byta delarna utan att skada dem.
En inte allt för vågad teori är alltså att verkstan jobbar med undermåliga verktyg och inte heller känner till när vissa reperationer kräver speciella verktyg.
En glädjande nyhet är att CMS-bloggen fortsätter växa kraftigt. Det gör att fler varnas innan de anlitar Göteborgs sämsta bilföretag. Fortsätter vi i denna takten så slipper förhoppningsvis vi få så många Walle som får dubbelt så dyra reperationer som dessutom är utförda på fel sätt.
27% ökning bara på senaste månaden!