Vad krävs för att få utnyttja Volvos varumärke i sin marknadsföring? Inte mycket visar fallet med CMS Group. Ägarna har flertal konkurser bakom sig och är omskrivna för grov misskötsel av sina bolag - men de får utnyttja varumärket Volvo i sin marknadsföring.
Att CMS Group även missköter Volvo-märket verkar hittills inte fått Volvo att reagera. Företaget har hela 11 fall hos ARN, vilket naturligtvis är bara en bråkdel av de fall där CMS Group har lurat kunder.
Tyvärr verkar det också vara luckrativt för Volvo att ha så många serviceverkstäder som möjligt eftersom de tjänar på att sälja delar. Det är därför serviceintervaller i serviceboken är så täta, samtidigt som "varningslampor" i displayen tänds när man inte bytt sitt oljefilter.
Men de skojare som CMS Group som tar 3000 - 5000 kronor för en service, vilket i princip innebär att man kollar ifall fläktar fungerar (tar några sekunder att konstatera), vindrutetorkare fungerar etc och byter olja samt filter. Det är väldigt lite pengar för Volvo i den dyra service man försöker få alla Volvoägare till. Merparten hamnar hos de oseriösa aktörer som tar grovt betalt för en timmes arbete.
Finns det något som jobbar i branschen som kan berätta exakt hur mycket materialkostnad en vanlig service har?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar