Kan ett företag som förlorar 20% av sin personal på ett enda år göra anspråk på att kunna ge kunderna ett kompetent bemötande?
Självklart inte, det är nämligen inte bara kunderna som flyr CMS Group (som vi berättade om i förra inlägget). Förutom det stora intäktsbortfallet pga det vikande kundunderlaget, så finns det andra sätt att mäta förhållandena på det illa skötta bolaget. Under 2015 sökte bolaget i 10 annonser nya människor att anställa, samtliga mekaniker och lackerare - ryggraden i verksamheten. Eftersom bolaget kontinuerligt minskar anställda och omsättning så motsvarar platsannonseringen att minst 20% av de anställda under året försvann. Med dem såklart en betydande kompetens. Förmodligen är det de som har bäst erfarenhet som först hittar nya jobb.
Vad händer 2016? Detta år ligger redan 7 annonser för tjänster som behöver besättas. Även detta år är det core-verksamheten skojarbolaget försöker locka anställda till (mekaniker och lackerare), inga administrativa tjänster. Det är därför ingen vild gissning att vi kommer att få se många fler klagomål från kunder när bolaget har så svårt att behålla personal. Medan CMS Group i platsannonserna skönmålar att "vi växer och söker fler tekniker" för att lura potentiella ny personal så kommer vi att följa upp det kommande bokslutet och granska de kalla siffrorna som inte går att förklara bort.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar