onsdag 23 juni 2010

CMS Group hittade inte felet

Här är ett ganska typiskt ärende för en kund till CMS Group. Man har skinnat bilägaren på tiotusentals kronor och hittar ändå inte felet, så att bilen går sönder utomlands.
Behöver vi nämna att CMS Group är en "auktoriserad märkesverkstad". Det är iallafall så de marknadsför sig. Sådana här texter får en att tvivla, var kan man kolla upp det?
Eller är de helt enkelt auktoriserade och väldigt usla?


Så här skriver signaturen "Nroblex" om sin erfarenhet av CMS Group:

"Äger sedan tre år tillbaka en v70-01 2.4t. Denna bil har jag haft problem med i princip ända sedan jag köpte den. Men nu är problemen värre än någonsin, och jag tänkte kolla om det finns någon här som har lite tips och ideer.

Det började för ganska exakt ett år sedan att bilen helt plötsligt började hacka ordentligt. Jag stängde motorn, startade och kunde köra vidare. Ett par dagar senare kom det igen. Denna gång kom det ett meddelande på datorn som sa att "prestanda reducerad" och ja, bilen gjorde inte en km över 60. Jag vänder mig då till bilia, men som alla vet är ju bilia det sämsta som man kan tänka sig, de vill inte alls veta av mig eller min problem bil, de har minst 2 veckors väntetid säger de. Jag letar vidare och får kontakt med CMS Group här i göteborg. De är trevliga och tar emot mig, mäter upp bilen och säger att det är fel på gasspjället (spjällhuset). Detta är riktigt dyrt får jag erfara, och ca 9000 kronor senare har jag en fungerande bil med nytt spjällhus och nytankad mjukvara.

Bilen går ok några veckor, sen börjar den åter att hacka, eller snarare rycka. Detta händer då och då, jag kontaktar CMS group, som tar in bilen, mäter upp den igen. Men tydligen sätts inga felkoder, så då är det inget fel på bilen, får jag reda på. Jag hävdar att bilen rycker, men eftersom den inte alltid rycker så är det svårt att visa detta.

Jag kör vidare i några månader, sen är det samma visa igen, in till CMS group, som konstaterar att det inte finns några felkoder. Sista gången jag kommer in till CMS (fjärde i ordningen tror jag), så byter de nån massflödes mätare ? Detta hjälper iallafall inte...

Hur som så i våras åker jag på semester med familjen till danmark. En dag så kommer "Motorfel.Service omgående" upp på indikatorn, och bilen går igen riktigt dåligt ca 30-40 km/h. Efter mycket letande kommer jag till en volvo verkstad där en mekaniker av den gamla sorten konstaterar att det är fukt i en kontakt, mellan spjällhuset och bilen. Han gör iordning denna kontakt, sen fungerar bilen och jag kommer iallfall hem."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar