söndag 27 juni 2010

Dåligt motiverad personal

Vi har tidigare skrivit om hur dåligt bemötande kunder hos CMS Group upplever att de får. En "bad attitude" mot kunder brukar signalera att det är ganska dåliga förhållande internt på arbetsplatsen. Man bryr sig helt enkelt inte om kollegorna och om de får mindre jobb, man trivs så dåligt att det inte spelar någon roll och första bästa chans att vara otrevlig och "sätta kunden på plats" tas.

Så här skriver signaturen "Sahlis" om sitt jobb som billackerare på CMS Group.
"Fick provanställningen direkt efter utbildning på gymnasiet.
Jag hade trivts om inte verkstadschefen är en gubbj*vel. Han hade passat Pefekt som en av gubbarna i filmen "Griniga gamla gubbar", men det ger mig pengar och får funka så länge."

Tillsammans med en kommentar att ny arbetsplats med utvecklingsmöjligheter sökes. CMS Group tar närmare tusen spänn i timmen för sina arbeten, rätt bra affärsidé när man tar in folk direkt från gymnasiet. Eller?

onsdag 23 juni 2010

CMS Group hittade inte felet

Här är ett ganska typiskt ärende för en kund till CMS Group. Man har skinnat bilägaren på tiotusentals kronor och hittar ändå inte felet, så att bilen går sönder utomlands.
Behöver vi nämna att CMS Group är en "auktoriserad märkesverkstad". Det är iallafall så de marknadsför sig. Sådana här texter får en att tvivla, var kan man kolla upp det?
Eller är de helt enkelt auktoriserade och väldigt usla?


Så här skriver signaturen "Nroblex" om sin erfarenhet av CMS Group:

"Äger sedan tre år tillbaka en v70-01 2.4t. Denna bil har jag haft problem med i princip ända sedan jag köpte den. Men nu är problemen värre än någonsin, och jag tänkte kolla om det finns någon här som har lite tips och ideer.

Det började för ganska exakt ett år sedan att bilen helt plötsligt började hacka ordentligt. Jag stängde motorn, startade och kunde köra vidare. Ett par dagar senare kom det igen. Denna gång kom det ett meddelande på datorn som sa att "prestanda reducerad" och ja, bilen gjorde inte en km över 60. Jag vänder mig då till bilia, men som alla vet är ju bilia det sämsta som man kan tänka sig, de vill inte alls veta av mig eller min problem bil, de har minst 2 veckors väntetid säger de. Jag letar vidare och får kontakt med CMS Group här i göteborg. De är trevliga och tar emot mig, mäter upp bilen och säger att det är fel på gasspjället (spjällhuset). Detta är riktigt dyrt får jag erfara, och ca 9000 kronor senare har jag en fungerande bil med nytt spjällhus och nytankad mjukvara.

Bilen går ok några veckor, sen börjar den åter att hacka, eller snarare rycka. Detta händer då och då, jag kontaktar CMS group, som tar in bilen, mäter upp den igen. Men tydligen sätts inga felkoder, så då är det inget fel på bilen, får jag reda på. Jag hävdar att bilen rycker, men eftersom den inte alltid rycker så är det svårt att visa detta.

Jag kör vidare i några månader, sen är det samma visa igen, in till CMS group, som konstaterar att det inte finns några felkoder. Sista gången jag kommer in till CMS (fjärde i ordningen tror jag), så byter de nån massflödes mätare ? Detta hjälper iallafall inte...

Hur som så i våras åker jag på semester med familjen till danmark. En dag så kommer "Motorfel.Service omgående" upp på indikatorn, och bilen går igen riktigt dåligt ca 30-40 km/h. Efter mycket letande kommer jag till en volvo verkstad där en mekaniker av den gamla sorten konstaterar att det är fukt i en kontakt, mellan spjällhuset och bilen. Han gör iordning denna kontakt, sen fungerar bilen och jag kommer iallfall hem."

måndag 14 juni 2010

Omdömen om CMS Group

Vi har skrivit mycket om att CMS Group har extremt negativa omdömen på alla kända konsumentsajter.
Är det då inte orättvist att ett företag bara får omdömen av missnöjda kunder?

Nja, så är det faktiskt inte. Konsumentsajten Reco.se, där CMS Group inte har mindre än sex st ettor (dvs lägsta betyg), har undersökt detta. På sajten finns nästan 40 000 inlägg och över 70 % är 4:or eller 5:or, alltså mycket nöjda kunder som bemödat sig med att gå in och skriva positivt om ett företag som levererar bra tjänster.
Endast 6 procent av omdömena är väldigt missnöjda, alltså 1:or.

Det betyder att det borde vara så att även väldigt nöjda kunder hade hittat till Reco.se om de funnits. Som vår avsiktsförklaring var i första inlägget så är vår tes att det inte finns några jättenöjda kunder från CMS Group. Detta baserade vi på de otaliga kontakter vi haft med folk som använt sig av företagets tjänster och där alla var missnöjda. Detta återspeglas i de extremt negativa omdömena som finns på konsumentsajterna.

En konsumentsajt vi tidigare missat, men där även CMS Group finns omnämnda är
Cint.se

tisdag 8 juni 2010

Köp ej bil hos CMS Group

Att köpa bilen av en bilhandlare bedöms i regel som tryggare än att köpa av en privatperson. Men att köpa bil av CMS Group, är ett undantag från denna regel. Detta visar ett bedrägerifall från 2009 som CMS-bloggen kan rapportera om.

Banker ger förmånligare lån till bilar om du köper av en bilhandlare, än av en privatperson. Bilen förutsätts ha gått igenom en viss kvalitetskontroll och högre krav rent generellt kan ställas på ett företag. CMS-bloggen kan nu rapportera från ett färskt fall i ARN (Allmänna Reklamationsnämnden) där CMS Group sålde en bil med mängder av fel.
- Deras egen besiktning innan försäljning hade inte anmärkt något fel, så de trodde att de hade sitt på det torra. Snacka om att vi blev förbannade, säger ägaren Fröken M, som berättat historien för CMS-bloggen.
Bilen familjen hade köpt av CMS Group lämnade de efter bara några dagar in för en oberoende granskning av Motormännen, som konstaterade samma som familjen - bilen var full med fel.
Bland annat en fläkt fick familjen åtgärda i tre omgångar innan den fungerade. CMS Group vägrade dessutom att åtgärda en läckande stötdämpare och hävdade att Motormännens oberoende testpersonal varit övernitiska. Där började en lång historia för familjen som nu först 2010 fått rätt av ARN.
Men ett tydligt besked från ARN räckte inte för att CMS Group skulle kontakta sin missnöjda kund. Efter ett par veckor fick istället bilägarna som haft en trasig bil sedan 2009 ringa upp CMS Group, som motvilligt gick med på att byta den läckande stötdämparen.
Väl på verkstan kom nästa chock för familjen. Eftersom stötdämpare alltid måste bytas i par, så var CMS Group inte villiga att byta båda utan bara den läckande. På detta sätt kunde man krama ut mer pengar av kunden som var tvungen att byta båda stötdämparna. Den totala oviljan att tillmötesgå kunden är det mest bestående intrycket av företaget CMS Group, tycker Fröken M.
- Jag sätter aldrig min fot hos CMS Group igen, det kommer inte heller någon i min bekantskapskrets att göra.

torsdag 3 juni 2010

CMS Group hos ARN

Då vi fått mail från folk som har ärenden mot CMS Group hos ARN (Allmänna reklamationsnämnden) har vi börjat undersöka om det är vanligt.
Man kan lugnt säga att det är inte första gången CMS Group gör kunden så missnöjd att de väljer att ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Och vi ska rapportera om de fallen! Vi börjar med detta:

Här är ett fall där CMS Group gjort en dålig reperation och inte viljat kompensera kunden när denna råkat ut för att hela semestern blev förstörd.

Det hela berodde på ett bromsrör som CMS Group monterat helt felaktigt, ett riktigt dåligt utfört fackmannajobb. Kunden hade bara viljat ha bytt bromsskivor och bromsklossar - ett okomplicerat jobb för en fackman. CMS Group ville inte ens ersätta den hyrbil mannen fick betala under sin förstörda semester pga att företaget inte kan klara av ett enkelt jobb. Just detta fall har också rapporterats om i media:

CMS förlorade i ARN

tisdag 1 juni 2010

CMS Group bilförsäljning

Företaget CMS Group har även bilförsäljning. Även denna verksamhet fifflar man med och försöker lura konsumenter.

Vi har på bloggen fått in en häpnadsväckande historia från en familj som köpte en bil från CMS Group. Eftersom banker erbjuder bättre lånevillkor om man köper begagnad bil från ett företag än en privatperson så tror man att bilen är genomgången och att bilsäljarföretaget har någon yrkesstolthet att inte sälja bilar med brister.

Så är inte fallet med CMS Group. Bilen som familjen köpte hade mängder med brister vid en oberoende granskning, som CMS Group hoppades att konsumenten inte skulle upptäcka.

Vi ska snart återkomma med en mer djuplodande reportage i denna historia med avslöjanden från när ARN stod på konsumentens sida.